Zlato jako investice
V investičních newsletterech jsme se již několikrát zabývali různými konkurenčními investičními nabídkami, na které často narážíte u klientů. Mnohdy se na nás obracíte o pomoc s argumentací proti takovým nabídkám a díky tomu nám pomáháte přesně zjistit, co i našim klientům nabízí konkurence. Je tak potřeba se k této problematice pravidelně vracet, jelikož celá řada těchto nabídek je vysoce riziková, neodpovídá rizikovému profilu klientů, jejich majetku nebo jsou v těch nejhorších případech prezentovány pouze marketingové výhody a o rizicích se nemluví.
Můžete se tak těšit na seriál newsletterů, kde se budeme věnovat zlatu, Bitcoinu, konkrétním dluhopisovým nabídkám a dalším vysoce rizikovým investicím. Dnes podíváme na „zoubek“ zlatu, přesněji si Vám dovolím ukázat několik argumentům, proč zlato není vhodným investičním aktivem pro běžné klienty.
Zlato sice v minulém roce pokořilo magickou hranici 2 000 dolarů za trojskou unci a ukázalo, kam až jeho cena může vyšplhat, ale od té doby cena zlata nepřetržitě klesá a ještě za přítomnosti zvýšené volatility. Ke dnešnímu dni si zlato od začátku roku připisuje pokles -4,43 % YTD. Paradoxně pak slabší výkonnost v uplynulých měsících využívají právě prodejci zlata jako argument výnosového potenciálu a srovnávají jeho cenu dnes a před rokem. Obecně se klienti mohou setkat s ne zcela korektním přístupem různých prodejců zlata. Ti ukazují pouze na výhody investice do zlata a o nevýhodách nebo rizicích mlčí nebo je zmírňují.
V prodejní argumentaci se nejčastěji setkáváme s tím, že je zlato používáno jako nástroj, který slouží k ochraně proti inflaci. Ovšem pokud srovnáme zlato s výkonností akciového indexu S&P 500 (včetně dividend), zlato drasticky zaostává a tuto funkci neplní. Graf níže ukazuje výkonnost očištěnou o inflaci, tedy při dolarové investici do zlata před rokem 1980 je po 40ti letech čistá hodnota této investice téměř dvojnásobná, ale akciový index S&P 500 si za stejné období připisuje zhodnocení několika násobně vyšší.
Zlato je v další argumentaci používáno jako uchovatel hodnoty, ale opět to není tak přesné. Na kratším horizontu, řekněme 10 let, nejde zaručit, že reálná hodnota zlata bude stejná jako dnes, tedy že cena poroste s inflací. Deset let je na zlato příliš krátký časový horizont. Zlato totiž jako každá jiná komodita podléhá tržním silám nabídky, poptávky a výkyvům cen.
Obrovskou nevýhodou zlata, o které prodejci samozřejmě nemluví, jsou jeho dlouhodobé cenové výkyvy (vysoká volatilita). Právě vysoká volatilita a poměrně nízké zhodnocení ze zlata dělá rizikovou investici, tedy při nižším zhodnocení má vyšší volatilitu než akciový index. Právě při srovnání s investicí do akcií nebo nemovitostí, dopadá zlato ještě hůře.
Jak je možné vidět v grafech, zlato je mnohem volatilnější a přináší dlouhodobě nižší výkonnost než například akcie, nemovitostní fondy nebo dokonce americké korporátní dluhopisy. Zároveň zlato svému držiteli nepřináší žádné průběžné výnosy, jako například u akcií dividendy, u dluhopisů úrokové platby a u nemovitostí nájem.
Cena zlata a případný výnos nebo ztráta je pro klienta určena pouze nabídkou a poptávkou po zlatě.
Pokud by klient chtěl investovat do zlata, narazí pak na několik nástrah, o kterých se pro jistotu nemluví vůbec. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, kterou prodejci inzerují, může být někdy až v desítkách procent nebo je reálná výkupní cena pro klienta skryta ve výpočtu v obchodních podmínkách. S nákupem fyzického investičního zlata se navíc pojí další náklady jako na uskladnění, které mohou být buď formou jednorázového poplatku na počátku investice do vlastního trezoru anebo průběžnými poplatky za pronájem bezpečnostní schránky.
Z mého pohledu je diverzifikace jediný racionální důvod, proč by klient měl investici do zlata zvažovat. Zlato může fungovat velmi dobře v portfoliu s jinými aktivy. U bonitních klientů se dá uvažovat i o fyzickém nákupu, ale jen jako diverzifikační složku a jen na velmi malou část portfolia. U běžných klientů bych jednoznačně doporučil se nákupu fyzického zlata vyhnout. Stačí si projít pozice v běžně dostupných fondech, které velmi dobře plní cíle našich klientů a zjistíte, že určitou část mají zainvestovanou v drahých kovech a diverzifikují tak své portfolio.